Niezbędne narzędzia, Używanie umiejętności, Rzeczy do wykucia, Naprawianie, Przetapianie, Rodzaje metali, Smocze łuski, Wzmacnianie przedmiotów, Zamówienia, Nauka,
- Dobra klepiemy jeszcze te dwie tarcze i będzie wszystko, tak? – zapytał kowal. - No raczej tak, spojrzę jeszcze raz na zamówienie i się upewnię – młody czeladnik odłożył młot i skierował się w stronę stołu, gdzie zalegał stos poplamionych papierów. - I co tam? - Już, już! To miało być trzydzieści mieczy półtoraręcznych, 20 długich, 20 toporów bitewnych, 50 tarcz, 10 zbroi dla smoków i ……. – urwał czeladnik - i 30 kompletów płytowych – dokończył kowal zadowolonym głosem – Czyli mamy wszystko chłopcze – skwitował. - Noo! Udało się to zamówienie, niech ludzie mówią co chcą ale wojna to wspaniały interes dla takich ludzi jak my – zaśmiał się lekko. - Ano, trzydzieści tysięcy centarów nie leży na ulicy – zawtórował śmiechem kowal – Dobra kończ tam i pakuj bo dzisiaj przyjadą po odbiór. Młody czeladnik pospiesznie wystukał znajomy rytm młotem po tarczach, po czym zaczął pakować zamówiony towar do skrzyń. Nim słońce zaszło za horyzont brukowaną ulicą rozszedł się stukot kopyt, któremu akompaniowały mozolnie toczące się wozy z zaopatrzeniem. - Czy wszystko gotowe? – zagrzmiał kapitan spod przyłbicy. - Oczywiście zapraszam do środka – odpowiedział lekko zdenerwowany kowal – Wszystko już przygotowane. Kapitan machnął ręką i czterech piechurów pospiesznie zaczęło ładować skrzynie z bronią na wóz. - Nie mam czasu na takie przyjemności! Wojna na granicy! – wydarł się kapitan – A teraz jedziemy, czas nagli. – zawróciwszy konia rzucił na ziemie sakwę ze złotem – Mam nadzieje że sprzęt jest dobry bo jak nie to nasz kat ci zademonstruje co potrafi porządny oręż. Chwyciwszy szybko złoto kowal wraz z czeladnikiem jeszcze przez chwile stali patrząc na oddalający się oddział, gdy ten tylko znikł z ulgą wypuścili powietrze. - Dobra synku, dzisiaj świętujemy – klepnął młodzika w plecy aż ten wylądował na bruku – Idź się umyj maszeruj do karczmy. Tylko dobrze! Za uszami też! A no i przynieś mi też wody ze studni. - A po co ze studni ? Przecież w tym korycie jest pełno, kto by latał przez pół miasta do studni. Pfff. – oburzył się młodzian. - Synku, ja się w tym syfie nie będę mył. - Syfie? - No przecież po hartowaniu to się tam wala tona popiołu i innego brudu! - Hartowaniu? - Tak hartowa…… - kowal przerwał w pół słowa robiąc przy tym wielkie oczy – Nie, powiedz że to nieprawda! Powiedz! Młodzian spuścił tylko głowę nie odzywając się słowem. - Na Pana! Módl się teraz o to żeby ich kat zaopatrywał się u równie wielkiego kretyna jak nasza dwójka …
Bycie kowalem nie jest łatwą sztuką, lecz podobnie jak wiele innych zawodów potrafi dawać wiele satysfakcji, a i niemało pieniędzy.
Wymagane przedmioty Młotek kowalski - Jest podstawowym narzędziem pracy kowalskiej. Sprzedawane przez: Kowala Wytwarzane: Przy użyciu umiejętności Majsterkowanie.
Sztaby metali - Podstawowy surowiec do wyrobu broni i zbroi. Sprzedawane przez: Nie Wytwarzane: Przetapiane z rudy wydobytej za pomocą umiejętności Górnictwo.
Palenisko - Aby móc cokolwiek wykuć należy znajdować się w pobliżu paleniska, służy ono ponadto do przetapiania rudy na sztaby. Sprzedawane przez: Nie Wytwarzane: Przy użyciu umiejętności Stolarstwo*.
Kowadło - w pobliżu każdego paleniska na pewno znajduje się kowadło, przy którym można kuć. Sprzedawane przez: Nie Wytwarzane: Przy użyciu umiejętności Stolarstwo*.
Smocze łuski - łuski pozyskane ze smoków również nadają się do wyrobu zbroi. Sprzedawane przez: Nie Wytwarzane: Nie *Aby stolarz mógł zrobić palenisko i kowadło musi posiadać umiejętność Kowalstwo na poziomie 75.0 lub więcej.
Używanie umiejętności Aby wykuć przedmiot należy posiadać młot kowalski i sztaby metalu/łuski w plecaku oraz znajdować się przy palenisku z kowadłem. Następnie należy dwukrotnie kliknąć na młocie i wybrać interesującą nas kategorię przedmiotów z menu.
Jeżeli kucie zakończyło się sukcesem z plecaka zniknie odpowiednia ilość sztab/łusek a na jej miejsce pojawi się wybrany przez nas przedmiot.
Rzeczy do wykucia Listę przedmiotów jakie można wykuć, ilość potrzebnych materiałów oraz poziomu umiejętności przedstawia poniższa tabela.
Nazwa przedmiotu |
Wymagane zasoby |
Minimalny poziom umiejętności |
Zbroje pierścieniowe |
Pierścieniowe rękawice |
10 sztab |
12,0 |
Pierścieniowe naramienniki |
14 sztab |
16,9 |
Pierścieniowe nogawice |
16 sztab |
19,4 |
Pierścieniowa tunika |
18 sztab |
21,9 |
Zbroje kolcze |
Kolczy czepiec |
10 sztab |
14,5 |
Kolcze nogawice |
18 sztab |
36,7 |
Kolczuga |
20 sztab |
39,1 |
Zbroje płytowe |
Płytowe naramienniki |
18 sztab |
66,3 |
Płytowe rękawice |
12 sztab |
58,9 |
Płytowy karczek |
10 sztab |
56,4 |
Płytowe nogawice |
20 sztab |
68,8 |
Płytowy napierśnik |
25 sztab |
75,0 |
Kobieca zbroja płytowa |
20 sztab |
44,1 |
Projekt zbroi smoka bagiennego |
750 sztab |
72,5 |
Starożytne płytowe podgardle |
18 sztab |
80,0 |
Starożytny płytowy napierśnik |
28 sztab |
80,0 |
Starożytne płytowe naramienniki |
16 sztab |
80,0 |
Starożytne płytowe nogawice |
20 sztab |
65,0 |
Płytowe haidate |
20 sztab |
65,0 |
Hełmy |
Hełm garnczkowy |
15 sztab |
8,3 |
Zamknięty hełm |
15 sztab |
37,9 |
Hełm |
15 sztab |
37,9 |
Hełm nosowy |
15 sztab |
37,9 |
Płytowy hełm |
15 sztab |
62,6 |
Starożytny czepiec |
20 sztab |
30,0 |
Starożytny wzmocniony czepiec |
20 sztab |
45,0 |
Ciężka płytowa jingasa |
20 sztab |
45,0 |
Lekka płytowa jingasa |
20 sztab |
45,0 |
Szyszak |
20 sztab |
45,0 |
Dekoracyjne płytowe kabuto |
25 sztab |
90,0 |
Płytowe bojowe kabuto |
25 sztab |
90,0 |
Starożytny hełm |
25 sztab |
90,0 |
Tarcze |
Puklerz |
10 sztab |
0,0 |
Okrągła tarcza |
12 sztab |
0,0 |
Pawęż |
18 sztab |
24,3 |
Tarcza |
14 sztab |
0,0 |
Trójkątna tarcza |
16 sztab |
4,6 |
Drewniana trójkątna tarcza |
8 sztab |
0,0 |
Tarcza chaosu |
25 sztab |
85,0 |
Tarcza ładu |
25 sztab |
85,0 |
Broń Sieczna |
Sierp |
10 sztab |
33,0 |
Pałasz |
10 sztab |
35,4 |
Półokrągłe ostrza |
14 sztab |
45,0 |
Kordelas |
8 sztab |
24,3 |
Sztylet |
3 sztab |
0,0 |
Katana |
8 sztab |
44,1 |
Krys |
8 sztab |
36,7 |
Długi miecz |
12 sztab |
28,0 |
Sejmitar |
10 sztab |
31,7 |
Miecz półtoraręczny |
14 sztab |
24,3 |
Starożytny długi miecz |
18 sztab |
75,0 |
Starożytny krótki miecz |
8 sztab |
50,0 |
Księżycowy blask |
25 sztab |
80,0 |
Para mieczy |
15 sztab |
60,0 |
Szpony |
12 sztab |
55,0 |
Gwiazdka |
5 sztab |
45,0 |
Para oskardów |
14 sztab |
40,0 |
Para sztyletów |
12 sztab |
50,0 |
Topory |
Topór |
14 sztab |
34,2 |
Topór bitewny |
14 sztab |
30,5 |
Podwójny topór |
12 sztab |
29,3 |
Katowski topór |
14 sztab |
34,2 |
Duży bojowy topór |
12 sztab |
28,0 |
Dwuręczny Topór |
16 sztab |
33,0 |
Topór bojowy |
16 sztab |
39,1 |
Broń drzewcowa |
Berdysz |
18 sztab |
31,7 |
Naginata |
12 sztab |
40,0 |
Ostrzana laska |
16 sztab |
45,0 |
Halabarda |
20 sztab |
39,1 |
Lanca |
20 sztab |
48,0 |
Pika |
12 sztab |
47,0 |
Krótka włócznia |
6 sztab |
45,3 |
Kosa |
14 sztab |
39,0 |
Włócznia |
12 sztab |
49,0 |
Widły bojowe |
12 sztab |
42,9 |
Obuchy |
Nadziak |
16 sztab |
34,2 |
Buława |
6 sztab |
14,5 |
Młot bojowy |
10 sztab |
19,4 |
Berło |
10 sztab |
21,4 |
Maczuga bojowa |
14 sztab |
28,0 |
Kafar |
16 sztab |
34,2 |
Zaostrzone wachlarze |
16 sztab + 10 pociętego materiału |
85.0 Kowalstwa 50.0 Krawiectwa |
Smocza zbroja |
Smocze rękawice |
16 łusek |
68,9 |
Smoczy hełm |
20 łusek |
72,6 |
Smocze nakolanniki |
28 łusek |
78,8 |
Smocze narękawniki |
24 łusek |
76,3 |
Smoczy napierśnik |
36 łusek |
85,0 |
Naprawianie przedmiotów By naprawić przedmiot należy znajdować się w pobliżu paleniska i kowadła, a następnie dwukrotnie kliknąć na młotek kowalski. Z menu wyrobów należy wybrać „Napraw przedmiot” i wskazać celownikiem przedmiot który chcemy naprawić. Gdy naprawa się powiedzie możemy się spodziewać różnych efektów, których wystąpienie zależy od umiejętności kowalstwa i trudności naprawy. Nawet przy powodzeniu naprawy jest spora szansa iż przedmiot straci punkt maksymalnej wytrzymałości. Jeżeli natomiast naprawa się nie powiedzie przedmiot na pewno straci punkty z maksymalnej wytrzymałości. Inna metodą naprawy są kontrakty na naprawę. Aby takowy stworzyć trzeba celownikiem naprawy wskazać czysty zwój. Użyć zwoju może każdy, nie jest wymagana do tego umiejętność Kowalstwo a efekt naprawy zależy od umiejętności kowala który takowy kontrakt wykonał. Chcąc naprawić przedmiot za pomocą kontraktu należy znajdować się blisko NPC kowala.
Przetapianie przedmiotów Jeżeli efekt naszej pracy nam nie odpowiada bądź sprzętu nie da się naprawić można go przetopić z powrotem na sztaby, wystarczy będąc w pobliżu paleniska z menu kowalstwa wybrać „Przetop przedmiot”. Ilość uzyskanych w ten sposób sztab zależy od poziomu umiejętności Górnictwo.
Rodzaje metali i ich właściwości Wyróżnia się 9 różnych metali: - żelazo - matowa miedź - shadow - miedź - brąz - złoto - agapit - veryt - valoryt Każda z nich posiada pewne właściwości którymi wzbogaca wykuty przez nas przedmiot. Aby móc kuć z danego metalu należy posiadać odpowiedni poziom umiejętności Kowalstwo, który jest równy poziomowi Górnictwa wymaganemu aby daną rudę wykopać.
Wzmacnianie przedmiotów Niektóre przedmioty można nasycić rudą nadając tym samym nowe właściwości. Poniższe tabele przedstawiają bonusy jakie można osiągnąć wzmacniając przedmiot. Wzmocnienie przedmiotu odbywa się poprzez wybór odpowiedniej rudy w menu a następnie kliknięcie na przycisk „Naładuj przedmiot”, pojawiającym się celownikiem należy wskazać broń/pancerz który chcemy nasycić. Jeśli ta sztuka się powiedzie przedmiot otrzyma nowe właściwości, jeśli nie może ulec zniszczeniu. Pancerze
Ruda |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Odporności |
Matowa Miedź |
Shadow |
Miedź |
Brąz |
Złoto |
Agapit |
Veryt |
Valoryt |
Fizyczne |
6 |
2 |
1 |
3 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Ogień |
- |
1 |
1 |
- |
1 |
3 |
3 |
- |
Zimno |
- |
- |
- |
5 |
2 |
2 |
2 |
3 |
Trucizna |
- |
- |
5 |
1 |
- |
2 |
3 |
3 |
Energia |
- |
5 |
2 |
1 |
2 |
2 |
1 |
3 |
Wytrzymałość |
+50% |
+100% |
+0% |
+0% |
+0% |
+0% |
+0% |
+50% |
Szczęście |
0 |
0 |
0 |
0 |
+40 |
0 |
0 |
0 |
Zmniejszone wymagania |
20% |
0 |
0 |
0 |
30% |
0 |
0 |
0 |
Broń
Ruda |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Odporności |
Matowa Miedź |
Shadow |
Miedź |
Brąz |
Złoto |
Agapit |
Veryt |
Valoryt |
Fizyczne |
Zawsze zadaje (do 100%) obrażenia fizyczne |
Ogień |
- |
- |
- |
40% |
- |
- |
- |
10% |
Zimno |
- |
20% |
- |
- |
- |
30% |
- |
20% |
Trucizna |
- |
- |
10% |
- |
- |
- |
40% |
10% |
Energia |
- |
- |
20% |
- |
- |
20% |
20% |
20% |
Wytrzymałość |
+100% |
+50% |
+0% |
+0% |
+0% |
+0% |
+0% |
+0% |
Szczęście |
0 |
0 |
0 |
0 |
+40 |
0 |
0 |
0 |
Zmniejszone wymagania |
50% |
0 |
0 |
0 |
50% |
0 |
0 |
0 |
Smocze łuski Dość specyficznym materiałem dla kowala są smocze łuski które nadają się do stworzenia smoczej zbroi. Rodzaje i właściwości przedstawia poniższa tabela.
Rodzaj Łusek |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Odporności |
Czerwone |
Żółte |
Czarne |
Zielone |
Białe |
Niebieskie |
Fizyczne |
- |
-3 |
+10 |
- |
-3 |
- |
Ogień |
+10 |
- |
- |
-3 |
- |
- |
Zimno |
-3 |
- |
- |
- |
+10 |
- |
Trucizna |
- |
- |
- |
+10 |
- |
-3 |
Energia |
- |
- |
-3 |
- |
- |
+10 |
Szczęście |
- |
+20 |
- |
- |
- |
- |
Zamówienia Każdy kowal może podjąć się zadania jakim jest wypełnienie zamówienia na broń/pancerz danego przez NPC kowala. Nagrodą za poświęcony czas oraz materiały mogą być pieniądze oraz pewne przydatne przedmioty tj.: - młotki runiczne - narzędzie poszukiwacza - wzmocniona łopata/kilof - gargulcowi kilof - Power Scroll +5, +10, +15, +20 do Kowalstwa - Antyczny młot kowalski - rękawice górnika - proszek wzmocnienia - kolorowe kowadło
Nauka Nauczyciele: Kowal, Mistrz Gildii Kowali, Zbrojmistrz, Płatnerz
|